۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

برداشت هایی از برلین: 26- درآمد مهندس در آلمان


یک دوست ایرانی در برلین داریم که 7 سال است در اینجاست و از دیپلم در برلین درس خوانده است. پسر خوبی است و 23 سال دارد و در حال اتمام دوره فوق لیسانس مکانیک است. چند روز پیش از من در مورد برگشتن به ایران پرسید و نظر خواست و گفت می خواهد بداند فضای کاری ایران چگونه است. 

برایش گفتم که اول معلوم کند به دنبال چیست و چه تصویری از 5 سال آینده خود دارد و بعد بر اساس داده هایی که من می توانم از ایران بدهم، تصمیم بگیرد. بیشتر در مورد حقوق می خواست بداند. خوشبختانه اطلاعات من در این خصوص کاملا به روز بود  و حقوق شرکت های مختلف را برایش توضیح دادم. مثلا برایش گفتم با حدود 250 ساعت کار در ماه (با حدود 60 ساعت اضافه کاری) می تواند به عنوان مهندس مکانیک درآمدی خالص حدود یک میلیون و اندی داشته باشد. او هم حساب کرد که می شود ماهانه 670 یورو و سالانه 8000 یورو. بعد او هم قدری در مورد حقوق ها در آلمان گفت. 

گفت یک مهندس در آلمان سالانه بر روی حقوق 90 تا 100 هزار یورو ناخالص حساب می کند و حدود 36 تا 40 درصد مالیات می دهد. سر جمع ماهانه بین 5 تا 6 هزار یورو درآمد خالص دارد. این حقوق به ازای 160 ساعت کار در ماه است و البته غالبا مهندس ها وقتی به سر کار می روند، کارت نمی زنند و کسی در مورد زمان حضور و غیاب آن ها سوال نمی کند. آنچه مهم است خروجی کار است. او قبلا در یک شرکت به عنوان مهندس مکانیک کار کرده است و تجربه فضای کاری دارد. می گفت مشکل اصلی استرسی است که به فرد وارد می شود تا بتواند کار خود را به موقع و به دلخواه مدیر انجام دهد.

هیچ نظری موجود نیست: