۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

برداشت هایی از برلین: 14- سال نو میلادی


جشن سال نو میلادی در برلین مشتری زیادی دارد. از جاهای دور و نزدیک و کشورهای دور و نزدیک برای حضور در این مراسم، مردم خود را می رسانند. ما هم امسال به اتفاق دوستان ایرانی خودمان که از شهر دیگری در نزدیکی برلین آمده بودند، به سمت محل برگزاری رفتیم. خیلی شلوغ بود و هر سال معمولا 500 هزار نفری در دروازه برلین جمع می شوند و سال نو را در ساعت 12 شب جشن می گیرند و تازه از آن موقع برنامه شروع می شود. از عصر 31 دسامبر، شور و حال عجیبی در شهر دیده می شد، صدای موزیک بلند شنیده می شد و کاسبی بارها نیز رو براه بود. مردم هر یک چند شیشه آب شنگولی در دست به سمت خانه یا دروازه برلین می رفتند.
ما هم با گروه 12 نفری خودمان رفتیم به سمت دروازه برلین. نورپردازی مراسم هم زیبا بود. برف هم می بارید و هوا هم بسیار سرد بود. انگشتان دست و پایم هم بی حس شده بود. مردم شاد بودند و آتش بازی می کردند. از چند روز قبل صدای ترقه را می شنیدم، اما فکر می کردم که مثلا لاستیک می ترکد! اما به تدریج متوجه شدم که داستان چیزی شبیه به 4شنبه سوری خودمان است.
قبل از دروازه برلین، سری هم به محل یادبود، هولوکاست زدیم که برای ما ایرانی ها در این چند ساله خیلی مهم شده!
مشکل اصلی ما سرمای هوا بود که آخرش ما هر چی فکر کردیم دیدیم نمی توانیم در این سرما طاقت بیاوریم مگر این که مثل این دوستان از همین آب شنگولی ها بزنیم و بتوانیم تا صبح گرم بمانیم. برای همین در زیر بارش برف سنگین به سمت خانه رفتیم تا مراسم را از تلویزیون تماشا کنیم.
سال که تحویل شد، تازه برنامه ها شروع شد و گروه های خواننده به نوبت می آمدند بر روی سن و برنامه خود را اجرا می کردند و مردم هم با زبان فصیح آلمانی آن ها همراهی می کردند و خوشحال بودند.
در نزدیکی خانه هم قبل از سال تحویل صدای ترقه به گوش می رسید، اما بعد از سال تحویل تعدادی از مردم بیرون آمدند و ترقه و آتش بازی تازه شروع شد. این مراسم تا آلان که من این مطلب را می نویسم و ساعت 8 صبح است ادامه دارد و صدا هنوز شنیده می شود.
این هم چند عکس از برنامه های سال نو در برلین:

حضور مردم در بار


سالن تئاتر برلین


چراغانی خیابان


سونی سنتر- یکی از محل های دیدنی برلین با کلی سالن سینما و رستوران و دفتر تجاری و اداری




محل یادبود هولوکاست


تصویری از آتش بازی



نورپردازی در دروازه برلین





41 دقیقه قبل از سال تحویل- عکس از تلویزیون


بطری خالی نوشیدنی مردم در مترو


هیچ نظری موجود نیست: