۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

برداشت هایی از برلین: 25- شب معرفی مشاغل برای دانشجویان

در برلین برنامه های شبانه هر از چندی اجرا می شود. مثلا روز 30 ژانویه به عنوان شب موزه است و از ساعت 18روز 30 تا 5 صبح 31 ام موزه ها باز هستند و با قیمت ارزان تری می توان همه موزه ها را دید. 
مشابه این برنامه، این هفته برنامه شبی با معرفی مشاغل برای دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار شد. برنامه به این صورت بود که باید از قبل در سایت می رفتی و ثبت نام می کردی و اولویت های خود را برای بازدید از شرکت هایی که در این برنامه شرکت کرده بودند، مشخص می کردی. دو روز قبل از برنامه هم ایمیلی آمد که می توانید با این ترتیب زمان بندی، به بازدید شرکت ها بروید.
متولی اصلی برنامه دانشگاه هامبولت است که 200 سال قدمت دارد و اولین دانشگاه برلین است. ما هم رفتیم و به دلیل احتمال شلوغ شدن و جاماندن قدری زودتر رفتیم. اولین شرکت VATENFALL بود. این شرکت در جاهای مختلف اروپا نیروگاه می سازد و از آن بهره برداری هم می کند. با اتوبوس ساعت 18:05 راه افتادیم و ساعت 18:20 رسیدیم. ابتدا یک فیلم از سابقه این نیروگاه در برلین دیدیم و بعد هم رفتیم به بازدید. کلاه ایمنی و گوشی بی سیم هم داشتیم. بر خلاف ایران، خصوصا شرکت خودمان که هر کسی باید وارد آن می شود هر گونه وسایل الکترونیکی خود را باید ثبت کند، ما هیچ کاری انجام ندادیم و راحت وارد شدیم. من یک لپ تاپ، یک فلش، یک هارد اکسترنال همراه خودم داشتم. سایرین حتی دوربین هم آورده بودند.
یک نیروگاه 440 مگاواتی گاز بود که توربین هایش ساخته آلستوم و ژنراتورش ساخته ABB بود. مساحت نیروگاه زیاد نبود و به دلیل فضای کم، در ارتفاع کار کرده بودند. 7 طبقه داشت و گنجایش آسانسورها 35 نفر بود. به طبقه پنجم رفتیم و ابتدا ماکتی از نیروگاه و اتاق کنترل را دیدیم و بعد هم از طریق راه پله ها پایین آمدیم و تجهیزات مختلف نیروگاه را دیدیم. تجهیزاتی که من نام تک تک آن ها را به همراه قیمت از حفظ می دانستم منتها تابحال از نزدیک ندیده بودم. 
این نیروگاه در منطقه مسکونی بود و تقریبا صدای خاصی از آن به گوش نمی رسید که بتوان به عنوان آلودگی صوتی محسوب کرد. نیروگاه در 20 متری خانه های مسکونی بود.
نکته جالب قضیه برای من این بود که در ایران 7 سال در شرکت تجهیزات نیروگاه بودم، به هر دری زدیم فرصت بازدید از نیروگاه به ما داده نشد، یک ماه است آمدیم برلین و این جا به سادگی یک نیروگاه را کامل دیدیم.
ساعت 19:45 بازدید تمام شد و با اتوبوس به دانشگاه برگشتیم تا به بازدید بعدی برسیم. ساعت 20:30 بازدید دیگری بود و شرکت دیگری در زمینه انرژی. تا ساعت 22:10 در این شرکت بودیم. فضای کاری این شرکت و چیدمان دفتر برایم جذاب تر بود. متاسفانه مشکل اصلی در این بازدید، ارائه توضیحات به زبان آلمانی بود که فهم آن برای ما سخت و دشوار بود.
هدف اصلی شرکت ها در این برنامه، آشنا کردن فارغ التحصیلان و دانشجوها با شرکت ها و انتخاب افراد مناسب از بین آن ها جهت استخدام بود. این تور ویژه دانشجویان مرتبط با رشته انرژی بود و در ابتدای هر بازدید، یک فرم به همراه فرصت های شغلی موجود داده می شد تا در صورت تمایل، برای مشارکت در فرآیند استخدام ثبت نام کنند. پس از ثبت نام هم کانون ارزیابی داشتند و بقیه مراحل استخدام. این برنامه تا ساعت 23:00 ادامه داشت و کارکنان شرکت ها در دو یا سه نوبت از بازدید کننده ها پذیرایی می کردند و برنامه بازدید و توضیح را ارائه می کردند. علاوه بر بازدید از شرکت ها، خود شرکت ها نیز در محل دانشگاه در یک سالن نسبتا کوچک حضور داشتند و به اصطلاح غرفه ای را برپا کرده بودند. منتها این غرفه ها نسبت به غرفه هایی که در ایران بر پا می شود، متفاوت بود. در حد یک میز و یک بنر بود با تعدادی بروشور و کاتالوگ. نه پارتیشنی بود، نه فضای مستقلی. در مجموع برنامه جالبی بود. جای بقیه خالی.
یک سری عکس از نیروگاه با موبایل گرفتم.



هیچ نظری موجود نیست: